Klar på generationsskifte i virksomheder?

16 March 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Når der skal udskiftes en generation i en virksomhed, så kan det ske på både en direkte måde, en overført betydning og så som et paradigmeskift eller blot i langsomme nøk, men hvor man så har sat sig for, at der skal ske et generationsskifte.

Det mest åbenlyse er, hvis man har at gøre med et familiefirma, hvor den tidligere ejer og direktør træder tilbage for at overdrage virksomheden til ens arvinger eller nogle andre, som man har sat i kø til at klare den opgave.

Det kommer jo nok næppe som et chok, at man på et tidspunkt bliver nødt til at træde tilbage som direktør, og nogle gange kan – Gud forbyde det – helbredet også komme en i forkøbet, hvorfor man er nødt til at forberede sig på, at det kommer til at ske.

Dette letter både arbejdet for en selv, arvinger, firmaet og bestyrelsen i firmaet, hvis firmaet er af sådan en størrelse.

Generationsskiftet kan også komme i form af, at man vil rebrande sig selv og omlægge strukturen i ens virksomhed, så man måske mere går efter en anden målgruppe eller også forsøger at ramme andre.

Derfor søger man måske at udskifte medarbejderne med nogle, der er lidt mere unge, friske og visionære, hvor man før i tiden kørte på autopilot, selvom de gjorde deres job godt, men hvor man nu gerne vil ryste posen en del.

Dette kan ske over en kort periode, eller man kan forklare de ansatte om, at der kommer til at ske en stor forandring i firmaet, som man vil iværksætte og langsomt implementere.

Ikke alle vil nok synes om dette, men sådan et generationsskifte kan man ikke komme udenom, hvis man gerne vil overleve på længere sigt som virksomhed.

Mangler du vejledning om generationsskifte i virksomheder i Midtjylland, så er det bare med at klikke på det netop indsatte link.

More articles