Vær ikke for stædig omkring dit logo design – vis det til andre!

10 July 2019
Anders Lundtang Hansen

editorial

Kender du det med, at du laver noget meget personligt, som skal være vigtigt og bruges af dig i mange henseender og måske endda repræsenterer dig på forskellige måder?

Faktisk er du så glad for denne ting, du har rodet med længe, finpudset og tilpasset, at det er gået hen og blevet dit hjertebarn, som du pludselig bliver lidt perfektionistisk omkring og især nidkær.

På et tidspunkt når du dertil, hvor du bliver ømtålelig overfor kritik af denne ting, fordi du har brugt så mange kræfter, timer og penge på at få det lavet, at du frygter, hvad andre vil sige om det, også selvom du måske kunne have godt af at præsentere det for andre?

Mere specifikt kan vi bruge eksemplet, at du skal have lavet et logo, og derfor er du gået igang med logo design enten alene eller sammen med nogle professionelle, der kan hjælpe dig med dette.

Du ender med at blive så glad for det nogenlunde færdige resultat, at du siger: Dét holder vi os til og bruger!

Men så kommer der en nedslående idé fra logodesigneren, der hjælper dig: Var det ikke en idé at vise det til andre og se, hvad de mener?

Hvem er disse “andre”? tænker du, for logoet er jo noget, du skal være tilfreds med, så er det jo ligegyldigt, hvad din svoger mener om det, for han gider jo alligevel ikke handle i den butik, som logoet skal bruges til.

Men én ting er, at de nærmeste personer, som kender dig godt, kan sige, om du er på rette vej eller ej, men du kan også tage fat i nogle fokusgrupper, der præsenterer det segment, der skal besøge din forretning, og høre dem ad, hvad de synes, eventuelt via spørgeskemaer.

Hvem ved, måske opdager de en stor fejl, som du og designeren så jer blinde i, som nu kan reddes, inden den endelige afgørelse falder.

More articles