Tænk nu, hvis der kommer en ny smed til Viborg!

18 May 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Som udgangspunkt er man jo i kommuner og i landet generelt glade for, når erhvervslivet trives, og der skyder nye forretninger og foretagende op, så længe der er plads til dem, og der er konkurrencemulighed for dem.

Den slags trækker jo flere mennesker til byen, som igen skaber flere arbejdspladser, og sådan fortsætter den opadgående spiral.

Men man støder jo også måske mere uudtalt på de mennesker, der mener, at man allerede har rigeligt, eller man holder sig til det, man kender, så man ikke vil have andre, der møver sig ind på markedet i deres by – om det er en stor eller lille by.

Dette kunne eksempelvis være som smed Viborg, hvor man måske allerede har sådan en etableret, der har rødder langt retur i byens DNA og er en del af den sjæl.

Der kunne endda være flere, som har slået sig sammen gennem tiden eller er blevet delt op, så man mener, der er styr på den slags i byen.

Men nogle iværksættere mener det anderledes og tror, de kan byde ind med noget, som der endnu ikke er set før, eller at de kan gøre det bedre, end hvordan tingene har været hidtil.

Måske byder byens smedje eller smedjer den sunde konkurrence velkommen, men det er kunderne, som bliver væk.

Det kan tænkes, de lige skal tjekke tingene ud, men de oser bare for at konstatere, hvordan stedet ikke minder det eksisterende.

Eventuelt får man ordnet en ting eller to, men så heller ikke mere, fordi man gerne vil støtte op om det eksisterende.

Det kan det virkelig blive svært for en smed at få fodfæste et nyt sted, selvom man måske reelt har et godt produkt.

Sådan kan det gå for mange, og måske skal man være udholdende, eller også må man sande, at man skal kaste håndklædet i ringen.

More articles