Hvornår er det tid til at lukke et kursus i VBA ned?

12 August 2019
Anders Lundtang Hansen

editorial

Selvfølgelig har man forud for, at man oprettede et kursus VBA, om det så er det eneste, man ligger inde, eller blot er en del af ens kartotek, tjekket efter, om der er potentielt nok mennesker til at ville deltage i den slags.

Det er nemlig den slags fodfejl, som mange firmaer laver, når de opretter sig.

De har en genial idé, synes de selv, og de har et godt navn, fundet på et logo, et slogan, lejet lokaler, indkøbt inventar, og hvis man begår sig med et servicefirma som at udbyde kurser, så skal man heldigvis heller ikke bestille for mange varer hjem, som hvis man arbejdede i detailhandlen.

Men i ens iver efter at begejstre sig selv og kun være omgivet af rygklappere, så glemmer man måske, om der egentlig er et kundegrundlag for de folk, der gerne skal dukke fysisk op til ens kurser, hvis man ikke laver dem online.

Så har man måske markedsført sig, man har delt flyers ud, betalt for annoncekampagner på nettet, i radioen og måske endda på TV.

Men dagen oprinder, hvor kurset skal starte, og du kan allerede se, at det bliver en skuffelse, for der er for få tilmeldinger, og der dukker langt under det kvarte af kapaciteten op.

Intentioner var god, og ens problem var ikke, at der overordnet set manglede kunder, men at man geografisk lå et sted, hvor folk ikke gad flytte sig for at komme til forløbet.

Man kan også stå i den situation, at man faktisk har for mange kurser af VBA udbudt, eller man er ramt af høj- og lavsæsoner, som man løbende må tilpasse sig, så man åbner og lukker ekstrakurser.

Alle disse ting skal man undersøge forud og undervejs, så man altid stikker en finger i sandet og mærker efter, hvad tilstanden er i skrivende stund.

Hvis du dog vil have et kursus i VBA, der i skrivende stund er mulighed for tilmelding til, så er det her, det foregår: https://www.4d.dk/kurser/office/vba

More articles