Hvor længe har man haft en mekaniker?

28 March 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Nu om dage kunne man ikke forestille sig at gøre andet end at køre til ens sædvanlige mekaniker, når der er problemer med biler, hvis man skal have nogle reservedele installeret, som man nogle gange selv skaffer, eller man bare lige skal have tilset bilen grundet nogle underlige lyde.

Det er ofte mændenes samlingspunkt på lige fod med, når kvinderne mødes i deres lokale frisørsalon, så tager mændene lige en kop kaffe hos mekanikeren og snakker om deres egen bil, nyt bilkøb, nye biler på markedet med videre.

Sådan kan man besøge ens lokale mekaniker i Køge, hvis man hører til her, som man er på talefod med, eller hvis man bare føler, at denne person er den rette til at hjælpe en – men sådan har verden ikke altid været.

Og det hænger ikke bare sammen med, at mekanikeren ikke var så udbredte før i tiden, at man kunne regne med at finde en i provinsen i Køge for eksempel, men begrebet mekaniker var heller ikke udbredt.

Hvis vi spoler tiden tilbage til dengang, hvor man opfandt bilerne og første gang sat dem i produktion i det omfang, at man kunne tale om at have regulære kunder, så regnede man med, at kunderne kom retur til fabrikken, hvis der var problemer med den – det var trods alt dem, der havde lavet bilen, så de kendte bedst til den.

Men så kom bilen vidt omkring, og hvad duer det at være 1.000 kilometer fra fabrikken, hvis bilen bryder ned?

Så har man jo brug for et værksted, da man ikke kan være sikker på, at en kyndig bil-type lige kører forbi ens vej, hvor man er strandet.

Så man udliciterede det arbejde til officielle mekanikere, der fik licens til at udføre arbejde på vegne af fabrikken.

Senere kom de uafhængige mekanikere til, som enten havde specialiseret sig, eller de kunne reparere på mange forskellige biltyper.

More articles