Branding og rebranding med et skarpt firmalogo
Skal din virksomhed stå stærkt i forhold til konkurrenterne på markedet, er det vigtigt med en solid branding strategi – især hvis din virksomhed er i opstarts fasen, eller netop har gennemgået en transformation. Start up virksomheder skal generelt kæmpe lidt mere i begyndelsen for at slå deres navn og identitet fast, og har din eksisterende virksomhed netop været igennem en forandrings proces – for eksempel en sammenlægning af virksomheder eller en opsplitning i flere divisioner – kan en rebranding proces være med til at skabe opmærksomhed om den nye virksomheds produkter og services.
Dit firmalogo er grundstenen i din branding
Blandt de vigtigste elementer i en effektiv branding eller rebranding proces, er firmaets visuelle profil. Det er de farver, du vælger til din virksomhed samt det logo, du får udformet til at identificere din virksomhed rent grafisk. Tænk på dengang Post Danmark blev til Post Nord, og gennemgik et radikalt skift fra de traditionelle røde farver til en friskere blå, med et opdateret firmalogo og en helt ny grafisk og visuel identitet. En sådan rebranding proces kræver både tid og kræfter, og bliver nødt til at være 100% gennemtænkt fra begyndelsen. Potentielle kunder og andre vigtige interessenter som for eksempel fremtidige samarbejdspartnere lærer hurtigt at identificere den nye virksomhed med dennes firmalogo, og derfor skal man være helt sikker på, at det logo, man ender med at beslutte sig for, egner sig som firmalogo.
Professionelt designet firmalogo – for en effektiv branding strategi
Således viser det sig som oftest at være en rigtig god idé, hvis man fra starten allierer sig med en dygtig og erfaren grafisk designer med speciale inden for logo design. Ud over det, at en professionel grafiker har styr på alt det tekniske vedrørende design af firmalogo, vil vedkommende også kunne rådgive dig angående signalværdi og symbolik i logoet. Du kan læse mere om logo design på damgraphics.dk/firmalogo